کیوسک سفارش گیر: تحول در نحوه سفارش‌دهی مشتریان

ایمان محمدی نژاد
13 شهریور, 1403
بدون دیدگاه
7 دقیقه زمان مطالعه
کیوسک سفارش گیر تحول در نحوه سفارش‌دهی زعفران

امتیاز دهید!

کیوسک های سفارش گیر غذا یا سلف سرویس، در کسب و کارهای مختلف بسیار محبوب شده است. ظاهراً مشتریان  برای خرید یا سفارش محصول یا خدمات دیگر، استقبال میکنند به جای یک انسان با ماشین تعامل داشته باشند. در این میان کیوسک های سفارشگیر در رستوران، کافی شاپ، فستفود و اغذیه فروشی های مختلفی که از نرم افزارهای رستورانی زعفران استفاده می کنند، بسیار محبوب شده است.

کیوسک سفارشگیر نرم افزار رستورانی زعفران

مزایای کیوسک سفارش گیر غذا

  • کاهش زمان انتظار مشتریان
  • عدم ایجاد صف در جلو صندوق
  • معرفی روش های پرداخت راحت
  • دسترسی راحت و سریع به اطلاعات بیشتر
  • کاهش هزینه های انسانی
  • امکان افزایش ساعت ها و روزهای کاری به تمام شبانه روز و تمام هفته

کیوسک های سفارش گیر غذا، نسبت به کیوسک های فروشگاهی، بیشتر مورد محبوبیت مردم قرار گرفته اند. استانداردهای طراحی مدرن در آنها رعایت شده و در قالب یک کیوسک تعاملی و لمسی تولید می شوند. آنها دارای صفحه نمایش های خازنی بزرگتر و با وضوح بالاتر و قابلیت های چندگانه، در مقایسه با کیوسک های بررسی قیمت کالا هستند. و با صندوق های فروشگاهی رایج و سیستم های POS رقابت می کنند.

کیوسک های سلف سرویس با صفحه تمام لمسی در حال حاضر به یک محصول محبوب در بسیاری از صنایع تبدیل شده اند. آنها به طور قابل توجهی صف ها را حذف می کنند یا کوتاه تر می کنند، زمان انتظار را کاهش می دهند. سرعت تسویه حساب را افزایش می دهند و هزینه های نیروی انسانی را کاهش می دهند.

کیوسک های سلف سرویس کجا استفاده می شوند؟

  • پایانه های پرداخت سلف سرویس برای پرداخت هزینه ارتباطات سیار و خدمات اینترنتی بسیار رایج هستند.
  • در فروشگاه های هایپرمارکت ها و برخی دیگر از فروشگاه ها، مدل های مختلف کیوسک های تعاملی وجود دارند و مشتریان بدون نیاز به تعامل با فروشنده و مراجعه به صندوق، خودشان کالاها را اسکن کرده و هزینه فاکتور را پرداخت می کنند.
  • به عنوان کیوسک های سفارش گیر غذا (و دریافت وجه) در رستوران ها، فست فود ها و کافه ها
  • کیوسک های مدیریت صف و نوبت دهی در بانک ها، آزمایشگاه ها، بیمارستان ها، سازمان های دولتی و حتی ایستگاه های خدمات و کارواش ها.
  • برای ارائه اطلاعات اضافی در مورد مکان یک فروشگاه / رستوران / کافه خاص و … در مکان های عمومی نصب می شوند.
  • در تجارت آنلاین یا فروشگاه های آنلاین (آنلاین شاپ ها)، کیوسک های فشرده “کلیک و جمع آوری” به طور فزاینده ای برای دریافت سفارش ها استفاده می شود.
  • در داروخانه ها و فروشگاه های کفش، پوشاک و لوازم آشپزخانه، از پایانه های اطلاعاتی برای ارائه اطلاعات در مورد در دسترس بودن کالا به صورت آنلاین استفاده می شود.
  • هتل ها به طور فزاینده ای از کیوسک ها برای ثبت نام بازدیدکنندگان و مهمانان استفاده می کنند، با این وصف، هتل هایی که با روندهای تغییر صنعت سازگار نشوند، رقابت پذیری خود را از دست داده و از قافله هتل داری نوین عقب می مانند.

کیوسک سلف سرویس چیست؟

یک رایانه با صفحه نمایش لمسی است. که به مشتری این امکان را می دهد، که اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کند، محصول یا خدماتی را خریداری یا فرآیندی را خودش بوسیله کیوسک تکمیل کند. در صورت نبود چنین کیوسکی، یکی از پرسنل های شرکت می بایست، محصول یا خدمات مذکور را در خدمت مشتری یا مراجعه کننده قرار می داد.

چه نوع کیوسک های سلف سرویس وجود دارد؟

کیوسک های سلف سرویس در شکل ها، اندازه ها و برند های مختلفی عرضه می شوند. ارائه دهندگان این نوع دستگاه، بسته به نیازهای تجاری مشتری، گزینه های مختلفی را ارائه می دهند.
ساده ترین کیوسک های اطلاعات حداقل یک صفحه نمایش لمسی دارند. چنین دستگاه هایی معمولاََ در مراکز خرید برای نمایش محصولات موجود، مشخصات و قیمت آنها استفاده می شوند. و اطلاعات کاملی در خدمت مراجعه کننده قرار می دهند. میکروکیوسک ها و دستگاه هایی که برای بررسی قیمت ها (price checker) استفاده می شوند، نیز در این دسته قرار می گیرند.

در بانک ها، سازمان‌های دولتی، آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها معمولاََ از کیوسک‌ و فراخوان ها برای مدیریت صف‌ها استفاده می‌شود، که برای چاپ شماره به چاپگر رسید مجهز هستند. این کیوسک ها، به دستگاه های نوبت دهی هم مشهورند.

کیوسک ها و رایانه های سفارش گیر غذا، راهی سریع برای ثبت سفارش و پرداخت را به مشتریان رستوران، فست فود ، کافه ها و… ارائه می دهند. آنها دستگاهی چند منظوره هستند، که برای اغذیه فروشی ها طراحی شده اند، و پایانه پرداخت بانکی، بارکدخوان ، کارتخوان نوار مغناطیسی و چاپگر رسید یا فیش پرینتر را در خدمت مراجعه کننده قرار می دهند. تا بتوانند سفارش خود را ثبت و پرداخت کنند.

در فروشگاه های خرده فروشی، این کیوسک ها به شما اجازه می دهند تا مستقل از یک صندوقدار، عملیات خرید و پرداخت را خودتان انجام دهید. شما می توانید خریدهای خود را اسکن و حتی در مواردی وزن کنید. (البته در صورتی که کیوسک به اسکنر بارکد و ترازو مجهز باشد). این صندوق‌ها معمولاً مجهز به ماژول‌های اسکناس و سکه هستند، و امکان دریافت وجه نقد از مشتری را هم دارند. برای تأیید تراکنش، یک فیش یا رسید صادر می شود که به عنوان سند خریدار مورد استفاده قرار می گیرد.

مزیت های کیوسک سفارش گیر غذا چیست؟

در اوایل، تصور برخی این بود که کیوسک های رستورانی، برای مشتری زحمت اضافی ایجاد می کند، و مورد استقبال قرار نمی گیرد. و با این وجود، شرکت‌ها برای صرفه‌جویی در هزینه‌های انسانی به آنها رو می آورند. ولی گذشت زمان و تحلیل رفتار مشتریان نشان داد که، کیوسک ها نه تنها زحمتی برای مشتری ایجاد نکردند. بلکه همانند بسیاری از نوآوری‌های دیگر، که با گذشت زمان به طور قابل توجهی بهبود یافته و راحتی بیشتری را برای مشتری به ارمغان آوردند و حتی مورد استقبال مشتری ها قرار گرفت. استفاده از محیط  کاربری آسان، باعث شد مشتریان به طور فزاینده‌ای کیوسک‌های سفارش گیر را نسبت به سفارش بوسیله صندوقداران انتخاب کنند. دلایل دیگری هم همچون بی میلی به ایستادن در صف، عدم تمایل به برقراری ارتباط با صندوقدار، تجربه جدید و امکان انتخاب زبان دستگاه (برای مشتریان غیر محلی) مزید بر علت شد.

کیوسک سفارش گیر غذا را از کجا تهیه کنم؟

به دلیل تغییرات مداوم در ارائه کیوسک های جدید و نوآوری ارائه دهندگان کیوسک سفارش گیر غذا، همچنین تنوع مدل ها نمی توان از قیمت ثابت سخن گفت، ولی با مراجعه به سایت کلوزشاپ می توانید مدل های مختف همراه مشخصات و قیمت را ببینید. در رستوران های شلوغ و پر رفت و آمد این هزینه مقرون به صرفه خواهد بود، زیرا کیوسک سفارش گیر غذا براحتی به نرم افزار حسابداری زعفران متصل می شود، و حداقل از هزینه یک نفر در طول سال می کاهد. و در ساعات شلوغ باعث تعامل بهتر مشتریان و منصرف نشدن انها از خرید به خاطر ازدحام می گردد.

برای مرور مجدد مقاله به فهرست مراجعه کنید.

نرم افزار حسابداری پارکت: گزینه‌ای مناسب برای فروشندگان تزیینات ساختمانی
آموزش نرم افزار حسابداری پرنس

نرم افزار حسابداری پارکت: گزینه‌ای مناسب برای فروشندگان تزیینات ساختمانی

مراحل تاسیس شیرینی فروشی، کارگاه قنادی، گارگاه قنادی خانگی، شیرینی پزی خانگی، راهکار های کلیدی برای موفقیت در شیرینی فروشی
مدیریت فروشگاه

نکات کلیدی برای راه اندازی قنادی و شیرینی فروشی