راهنمای نصب و راه اندازی مرکز و شعبه
نصب و راه اندازی مرکز و شعب:
- نصب SQL Server 2008 Enterprise Full
برای دریافت این نسخه از SQL Server می توانید به سایت Closeshop.ir مراجعه کنید یا مستقیم دریافت کنید.
در این قسمت، تمامی فایل ها را دانلود و از حالت فشرده خارج نمایید و سپس اقدام به نصب نمایید.
- برای اجرای نرم افزار مرکز و شعب حتما بایستی SQL Server 2008 Enterprise Full نصب باشد.
- نصب آخرین نسخه نرم افزار
برای نصب و راه اندازی مرکز و شعب ابتدا به وب سایت کلوزشاپ، منو پشتیبانی، بخش دانلودها مراجعه نمایید و بر روی “حسابداری پژواک (بروز رسانی، وب سرویس، اپلیکیشن های مرتبط)” کلیک کنید:
https://closeshop.ir/prince-saffron-accounting-update-files
سپس بر روی آخرین نسخه موجود کلیک نمایید.
در صفحه باز شده، این فایل ها را دریافت نمایید:
- فایل بروز رسانی نرم افزار نسخه x.xx
- وب سرویس VIP حسابداری نسخه xx.xx.xx – سازگار با نسخه x.xx
پس از اتمام دریافت فایل بروز رسانی نرم افزار، شروع به نصب نرم افزار کنید.
- نصب و بروز رسانی به آخرین نسخه نرم افزار از این جهت حائز اهمیت است که آخرین ایرادات گزارش شده در نرم افزار برطرف شده است و تمامی بهبودها و امکانات جدید در نرم افزار قابل مشاهده و استفاده است. (توصیه می کنیم همواره نرم افزار های مرکز و شعب خود را بروز نگه دارید)
مراحل نصب و راه اندازی مرکز و شعب:
- نصب وب سرویس مرکز و شعب + تست عملکرد
قبل از نصب و راه اندازی مرکز و شعب باید نسخه وب سرویس مرکز و شعب مرتبط با نرم افزار خود را استخراج نمایید. (برای استخراج این نسخه باید به گزارش ارتباط نسخه ها در نرم افزار مراجعه نمایید)
برای دریافت این فایل، 2 راه وجود دارد:
- فایلی که در مرحله 2 توضیح داده شده را دانلود و نصب نمایید. (وب سرویس VIP حسابداری نسخه xx.xx.xx – سازگار با نسخه x.xx)
چون این نسخه به همراه نرم افزار ارائه شده است، با نسخه جاری نرم افزار هم خوانی دارد.
- در کنار نرم افزار، تمامی فایل های وب سرویس مرتبط با نرم افزار توسط نصب کننده آپدیت و بروز رسان خودکار دریافت شده است و می توانید نسخه مرتبط با نرم افزار خود را نصب نمایید.
..\Assistant\Update\Webservice_VIP\نسخه وب سرویس\فایل نصب وب سرویس
پس از نصب وب سرویس، تستر عملکرد وب سرویس اجرا می شود و در صورتی که مشکلی در نصب وب سرویس وجود داشته باشد، به شما اطلاع رسانی می نماید.
چنانچه به هر دلیلی این فایل اجرا نشد، در کنار فایل اجرایی نرم افزار، فایل CheckWebServiceInstallationHealth_VIP.exe را اجرا نمایید تا صحت نصب وب سرویس بررسی و به شما گزارش شود.
- استخراج پورت مرتبط با وب سرویس مرکز و شعب
بایستی پورتی که وب سرویس [ مرکز و شعب ] بر روی سیستم جاری نصب شده است، استخراج گردد. (در صورتی که تغییراتی در پورت نصب شده وب سرویس ایجاد ننمایید، وب سرویس به صورت پیش فرض بر روی پورت 80 نصب می گردد)
- خریداری IP Static برای مجموعه
خریـداری و استخــراج IP Static مجموعــه (برای تهیـه IP Static بایستی با شــرکت ارائـه دهنــده خدمات اینترنت خود ارتباط بگیرید)جهت برقـراری ارتبــاط بین سیستــم های مرکــز و شعــب، کلیــه سیستم های مرکــز و شعـب بایستـی IP Static داشته باشنـد. (به ازاء هـر مجموعه بایستی یک IP Static تهیه نمایید)
- اعمال تنظیمات Port Forwarding
بایستی بر روی Modem تمامی مجموعه ها که نرم افزار حسابداری تان بر روی آن نصب است، اقدام به تنظیم Port Forwarding نمایید. (بدین جهت که اطلاعات ارسالی به IP Static و Port تعیین شده توسط شما به سیستم سرور مجموعه Route شود)
- تست IP Static و Port Forwarding
برای اطمینـان از صحت IP Static دریافتـی و اعمــال صحیــح تنظیمـات Port Forwarding بر روی مودم، بایستی با اینترنتــــی خــارج از محــدوده شبکــه داخلی مجموعــه تان (اینتــرنت موبایل تــان) اقــدام به باز نمـودن IP Static و Port تعیین شده نماییــد و در صورتــی که صفحه مربوط به وب سرویس VIP نمایش داده شد، عملیات به درستی انجام شده است، در غیر اینصورت بایستی بررسی نمایید که کدام یک از مراحل قبل را اشتباه انجام داده اید.
- جهت جلوگیری از بروز مشکل در آینده و انجام تنظیمات به صورت صحیح، کلیه مراحل مربوط به شبکه بایستی توسط یک متخصص شبکه انجام گردد.
- اعمال تنظیمات IP و Port بر روی نرم افزار های مرکز و شعب
مطابق با IP Static خریداری شده و Port Forwarding انجام شده بایستی تنظیمات IP و Port بر روی سیستم مرکز و سیستم های شعب انجام شود. (ترجیحا از پورت 80 استفاده نمایید!)
- عیب یابی عدم اتصال به وب سرویس
در صورت عدم اتصــال به وب ســرویس از طــرف مقابـل، در مسیـر نصـب وب ســرویس در IIS فایــل Web.config را بــررسی نمایید و Instance صحیـــح را در PrinceConnectionString قسمــت DataSource قــرار دهیـد و سپـس IIS را Restart نماییــد. (Instance سیستم شما از SQLServer Profiler قابل استخراج است)
- استفاده از ابزارهای آنلاین
برای بررسی ارتباط بین مرکز و شعب و آی پی و پورت ها و … امکاناتی در قسمت ابزارهای آنلاین در داشبورد مرکز و شعب در اختیارتان قرار گرفته است:
Get Public IP: استخراج IP عمومی مجموعه شما (این IP باید در سمت مقابل برای برقراری ارتباط استفاده شود)
Check Ping: بررسی در دسترس بودن یک IP
Remote Conectivity Softwares: نرم افزارهای ارتباط از راه دور (مانند AnyDesk, Suppremo و …)
Port Checker: بررسی وضعیت پورت های یک IP خاص (مرکز و شعب شما)
Internet Speed Test: بررسی سرعت اینترنت مجموعه شما
- اجرای نرم افزار در مرکز
در صورتی که تمامی مراحل قبلی با موفقیت به پایان رسیده است، بایستی نرم افزار را در سیستم سرور مرکز اجرا نمایید.
- اعمال تنظیمات در نرم افزار
پس از اجرای نرم افزار در مرکز، بایستی به تنظیمات -> تنظیمات خاص نرم افزار مراجعه کنید و قبل از شروع هر کاری تنظیمات را مطابق با نیاز مجموعه تان تنظیم نمایید. (توجه نمایید که برخی تنظیمات مانند معیار یکتا بودن اشخاص، پس از شروع اولین انتقال اطلاعات دیگر قابل تغییر نخواهد بود!)
تمامی تنظیمات را بررسی و تعیین وضعیت نمایید. (توصیه می نماییم که درج لاگ ها را در ابتدای شروع به کار سیستم فعال نمایید تا در صورت بروز خطا، این موارد توسط تیم تولید نرم افزار قابل پیگیری و رصد باشند)
- تعریف شعب
در این مرحله بایستی شعبه مجموعه تان را تعریف نمایید.
با مراجعه به داشبورد مرکز و شعب و کلیک بر روی مدیریت شعب، می توانید فرم معرفی شعب را مشاهده نمایید و در اینجا می توانید شعب مجموعه خودتان را تعریف نمایید.
توجه نمایید تا وقتی که شعب را تعریف ننمایید و در سمت شعبه عملیات دریافت اطلاعات پایه آغاز و به پایان نرسد، سیستم های شعب نمی توانند به نرم افزار خود وارد شوند.
- دریافت اطلاعات پایه از مرکز در نرم افزارهای شعب
نرم افزار شعبه را اجرا نمایید.
پس از اجرای نرم افزار در شعبه و تعیین تنظیمات اتصال به مرکز، فرم ذیل باز می شود که منتظر دریافت اطلاعات از سمت مرکز است.
در صورتی که پس از گذشت چند دقیقه، عملیات انتقال اطلاعات در مرکز شروع نشد، با مراجعه به تنظیمات در مرکز، بر روی دکمه “درخواست دریافت Ping از شعب” کلیک نمایید تا عملیات آغاز گردد.
برای اینکه بتوانید از سیستم شعبه استفاده نمایید، بایستی حتما روند انتقال اطلاعات پایه در شعبه به پایان برسد و پیغام موفقیت آمیز بودن عملیات را دریافت نمایید.
در زیر این صفحه روند و زمان انتقال اطلاعات را می توانید مشاهده نمایید.
نکته خیلی خیلی مهم: پس از ثبت شعب در مرکز و شروع به انتقال اطلاعات، لطفا به هیچ وجه بر روی سیستم های مرکز و شعب، فایل بکاپ بازیابی نکنید! (بدلیل اینکه با انتقال اطلاعات از شعبه به مرکز و بلعکس، اطلاعات در هر دو سمت Map می شوند و با بازیابی کردن بکاپ، روند انتقال اطلاعات با مشکل مواجه می شود و مکررا خطا دریافت خواهید کرد)
برخی پرسش و پاسخ ها در رابطه با نصب و راه اندازی مرکز و شعب:
پرسش: چگونه متوجه شوم که هم گام سازی اولیه اطلاعات به پایان رسیده است یا خیر؟
پاسخ: در صورتی که در فرم تعریف شعبه، بر روی شعبه مورد نظر کلیک نمایید و این پیغام را در پایین فرم مشاهده فرمایید، عملیات با موفقیت به پایان رسیده است.
پرسش: در صورتی که سیستم مرکز را بروز رسانی کنم و سیستم شعبه را بروز رسانی نکنم، چه اتفاقی می افتد؟
پاسخ: به دلیل عدم تطابق اطلاعات سیستم مرکز با شعبه مورد نظر، انتقال اطلاعات بین مرکز و شعبه مذکور متوقف می شود و این پیغام را در سیستم شعبه / مرکز مشاهده می نمایید.
پرسش: چگونه متوجه شوم کدام شعبه ها در حال حاضر در دسترس هستند؟
پاسخ: از 3 طریق می توانید این موضوع را متوجه شوید:
- مراجعه به معرفی شعب و دابل کلیک بر روی شعبه مورد نظر و مشاهده پیغام ذیل در پایین اطلاعات شعبه:
- نمایش چراغ سبز / قرمز / نارنجی / خاکستری در کنار نام شعبه مورد نظر در داشبورد:
با حرکت ماوس بر روی هر چراغ، می توانید مفهوم آن را متوجه شوید.
- بررسی گزارشات پشتیبانی، گزارش Ping ها:
در این گزارش تمامی وضعیت ها به همراه معنی آنها درج گردیده است.
پرسش: انتقال اطلاعات متوقف شده است، چه چیزی را بررسی کنم؟
پاسخ: ممکن است به 2 دلیل انتقال اطلاعات به شعبه/مرکز متوقف شده باشد:
- عدم اجرای فایل VipThread.exe (این فایل در کنار فایل اجرایی نرم افزار قرار دارد و وظیفه هم گام سازی اطلاعات بین مرکز و شعب را به عهده دارد)
در صورتی که این فایل اجرا نباشد، پیغامی مشابه ذیل در صفحه اصلی نرم افزار و یا داشبورد مرکز و شعب به شما نمایش داده می شود.
- خطایی در انتقال داده بین مرکز و شعبه یا بلعکس روی داده است.
برای بررسی علت بروز خطا می توانید به گزارشات پشتیبانی یا مسیر ذیل مراجعه کنید:
داشبورد مرکز و شعب، مدیریت شعب، دابل کلیک بر روی شعبه مورد نظر، کلیک بر روی دکمه “مشاهده لاگ فایل های انتقال اطلاعات این شعبه”
با ورود به مسیر ذیل، تاریخ های انتقال اطلاعات را مشاهده می نمایید، به تاریخ روز جاری وارد شوید و آخرین لاگ فایل را بررسی نمایید. (در این لاگ فایل علت بروز خطا مشخص است، البته عموما این علت بایستی توسط برنامه نویسان مورد بررسی قرار گیرد)
در صورت برطرف شدن مشکل بر روی دکمه “پردازش مجددا اطلاعات” کلیک نمایید
اولین دیدگاه را ثبت کنید