راهنمای برطرف کردن مشکلات نرم افزار و سخت افزاری در نرم افزار حسابداری پرنس

شقایق گودرزی
10 مرداد, 1403
بدون دیدگاه
7 دقیقه زمان مطالعه
راهنمای برطرف کردن عیوب و مشکلات در نرم افزار حسابداری پرنس تولید گروه مهندسی نرم افزارپژواک

4.9/5 - (7 امتیاز)

عيب يابی و برطرف کردن مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری در نرم افزار حسابداری پرنس

  • رفع عيوب نرم افزاري

در اين قسمت پيغام ها و هشدارهايي که ممکن است در برنامه مشاهده نماييد را مورد بررسي قرار خواهيم داد.

1- چاپگر فاکتور (صندوق)، فاکتور صادر شده را چاپ نمي نمايد و پيغام زير را نمايش مي دهد:

اين پيغام زماني نمايش داده مي شود که کاربر هيچ چاپگري را براي صندوق تعيين نکرده باشد. اگر در هنگام چاپ يک فاکتور با پيغام بالا مواجه شديد، به تنظيمات سيستم، بخش تنظيمات چاپ برويد و چاپگر چاپ فاکتور (صندوق) را تعيين نماييد.

2- چاپگر گزارشات، گزارش مورد نظر را چاپ نمي نمايد و پيغام زير را نمايش مي دهد:

اين پيغام زماني نمايش داده مي شود که کاربر هيچ چاپگري را براي گزارشات تعيين نکرده باشد. اگر در هنگام چاپ يک گزارش با پيغام زير مواجه شديد، به تنظيمات سيستم، بخش تنظيمات چاپ برويد و چاپگر چاپ گزارشات را تعيين نماييد.

3- پيغام « امکان اتصال به پايگاه داده موجود نمي باشد» را مشاهده مي نماييد:

اين حالت در زماني رخ مي دهد که يکي از مشکل هاي زير وجود داشته باشد:

به مسير نصب برنامه مراجعه نماييد، فايل Server.txt را باز نماييد.
اگر در کامپيوتر صندوق باشيد، بايستي محتويات اين فايل شامل IP سرور باشد. IP سرور خود را در اين فايل يادداشت نماييد. به عنوان مثال: 192.168.1.14

اگر در کامپيوتر سرور باشيد، بايد محتويات فايل Server.txt، شامل (local) باشد.

 

کابل شبکه کامپيوتر قطع شده باشد و امکان ارتباط با سرور فراهم نباشد. جهت برطرف کردن اين مشکل اتصال کابل شبکه خود را بررسي نماييد.

سرويس SQL Server هنوز راه اندازي نشده باشد. جهت رفع اين مشکل چند ثانيه صبر نماييد و سپس برنامه را راه اندازي نماييد، اگر مشکل برطرف نشد. در Run دستور Services.msc را بنويسيد. سپس در ليست سرويس هايي که مشاهده مي نماييد، وضعيت سرويس MSSQL Server را به حالت Started تغيير دهيد.

4- فيش ها در محل خود چاپ نمي شوند:

در صورتي که براي بار اول از نرم افزار استفاده مي نماييد بايستي در تنظيمات سيستم، بخش تنظيمات حاشيه کاغذ چاپگر خود را تنظيم نماييد. (مراجعه شود به تنظيمات سيستم)

  • رفع عيوب سخت افزاري

چاپگر

الف) چاپ نمي کند

1- چاپگر خاموش است

2- کابل چاپگر قطع است:

نتيجه: چاپگر در تست سخت افزاري چاپ مي کند، ولي از طريق کامپيوتر چاپ نمي کند.

کابل شبکه مابين کابل هاي تبديل چاپگر قطع است.

کابل هاي تبديل چاپگر قطعي دارد.

درگاه (پورت) مربوط به چاپگر در پشت کامپيوتر يا پشت چاپگر قطع است.

درگاه (پورت) کامپيوتر يا چاپگر دچار مشکل شده است.

3- کابل برق چاپگر قطعي دارد:

نتيجه: چاپگر روشن نمي شود.

پريز برق را چک کنيد.

دوشاخه برق چاپگر را چک کنيد.

مطمئن شويد که سيم هاي برق آداپتور قطعي ندارد.

4- اتمام رول کاغذ:

نتيجه: چراغ خطاي چاپگر(قرمز) روشن است و بوق خطا مي زند.

رول کاغذ تمام شده يا در دستگاه نيست.

5- ايراد سخت افزاري چاپگر:

نتيجه: چاپگر در تست سخت افزاري چاپ نمي دهد.

 

ب)چاپ به صورت به هم ريخته است

درايور چاپگر دچار مشکل شده است:

يک مرتبه چاپگر را خاموش کرده، سيستم را Restart نماييد و پس از بالا آمدن سيستم عامل، چاپگر را روشن کرده و تست چاپ بگيريد.

چاپگر را از ليست چاپگر ها حذف کرده، بعد از Restart کردن سيستم، درايور را مجددا نصب کرده (با توجه به دستورالعمل نصب درايور چاپگر) و تست چاپ را از طريق سيستم عامل بگيريد.

 

ج)کاغذ سفيد از دستگاه بيرون مي آيد

چاپگر حرارتي:

رول کاغذ در چاپگر برتصوير گذاشته شده است.

قسمت حرارت دهنده چاپگر(هد چاپگر) دچار مشکل شده است.

 

چاپگر سوزني:

ريبون چاپگر تمام شده است، ريبون را تعويض نماييد.

 

  1. نحوه تست سخت افزاري چاپگر:
  • ابتدا چاپگر را خاموش نماييد.
  • دکمه FEED بر روي چاپگر (بسته به مدل چاپگر در بالا يا جلوي چاپگر) را با انگشت نگه داريد.
  • در همين حال چاپگر را روشن کرده و پس از گذشت چند لحظه، انگشت خود را از روي دکمه FEED برداريد.
  • در صورتي که چاپگر سالم باشد، بايد يک تست چاپ به زبان انگليسي به شما بدهد.
  1. نحوه حذف چاپگر:
  • از منوي Start گزينه Printer And Faxes را انتخاب نماييد.
  • در صفحه باز شده بر روي چاپگر مورد نظر خود راست کليک نماييد.
  • از منوي باز شده گزينه Delete را انتخاب نماييد.
  • چاپگر مورد نظر از ليست چاپگرها حذف خواهد شد.

صفحه کليد

الف)دکمه هاي صفحه کليد فعال نيستند

1- متصل نبودن سوکت صفحه کليد به کامپيوتر:

در صورتي که از صفحه کليد براي وارد کردن اطلاعات استفاده مي کنيد، اگر متوجه شديد که دکمه هاي صفحه کليد فعال نيستند، اتصال صفحه کليد به کامپيوتر را چک نماييد، در صورت متصل نبودن صفحه کليد، آن را به سوکت صفحه کليد کامپيوتر متصل نماييد.

2- تحت فشار بودن يکي از کليدها:

در صورتي که صفحه کليد به کامپيوتر شما متصل است و دکمه هاي صفحه کليد کار نمي کند، يکي از دکمه هاي صفحه کليد شما تحت فشار قرار گرفته است. در اين صورت معمولا کامپيوتر بوق خطايي مي زند.

 

ب)صفحه کليد Pos در نرم افزار کار نمي کند

تنظيم نشدن دکمه هاي صفحه کليد Pos:

براي آنکه کليدهاي صفحه کليد Pos فعال شوند، لازم است اين کليدها تعريف شوند. در صورتي که برنامه تعريف شده کليدها بر روي صفحه کليد انتقال داده نشده باشد(صفحه کليد برنامه ريزي نشده باشد)، دکمه هاي صفحه کليد کار نخواهند کرد. توسط نرم افزار مربوط به صفحه کليد، فايل تعريف شده کليد ها را به صفحه کليد انتقال دهيد.

 

ج) فعال نبودن دکمه هاي عددي در نرم افزار

کليد Num Lock خاموش است:

يک بار کليد Num Lock را بفشاريد تا کليد متناظر با آن در روي صفحه کليد روشن شود.

 

شبکه و کابل شبکه

در نسخه تحت شبکه نرم افزار، عامل اصلي جهت کار در شبکه فعال بودن ارتباط بين صندوق فروش و سرور است. اگر اين ارتباط بين صندوق فروش و سرور برقرار نشود، نرم افزار شما بر روي کامپيوتر صندوق اجرا نخواهد شد. در صورت باز نشدن نرم افزار بر روي صندوق فروش موارد زير را چک نماييد.

 

کارت شبکه

الف) فعال بودن کارت شبکه:

در صورت فعال بودن کارت شبکه و اتصال به يک شبکه علامت – را مي توانيد در قسمت Task Bar ويندوز مشاهده نماييد. براي چک کردن اين مورد به کنترل پانل رفته و با کليک بر روي گزينه Network Connections وضعيت کارت شبکه خود را چک نماييد. اگر علامت کارت شبکه خاکستري رنگ باشد، با راست کليک کردن بر روي آن و انتخاب گزينه Enable مي توانيد آن را فعال نماييد.

در صورتي که در قسمت Network Connections، هيچ آيتمي وجود نداشت، کارت شبکه شما نصب نشده است، کارت شبکه خود را نصب نماييد.

ب) کابل شبکه

1- اتصال کارت شبکه به کامپيوتر و سوييچ:

در صورتي که اتصال کابل شبکه به کامپيوتر صحيح نباشد، بر روي علامت کارت شبکه کامپيوتر خود علامت – را مشاهده خواهيد نمود. از اتصال کابل شبکه به کامپيوتر و سوييچ اطمينان حاصل نماييد.

2- خاموش بودن سوييچ:

در اين حالت بر روي علامت کارت شبکه تمامي کامپيوتر ها در Task Bar علامت ضربدري را مشاهده خواهيد نمود. سوييچ خود را چک نماييد و در صورت خاموش بودن، آن را روشن نماييد.

 

3- قطعي کابل شبکه:

در صورتي که مشکل مربوط به موارد بالا نبود، کابل شبکه رابط بين کامپيوتر و سوييچ قطعي دارد و بايستي تعويض گردد.

 

ج) ديواره آتش (Firewall)

1- روشن بودن ديواره آتش (Firewall) بر روي کامپيوتر سرور:

در صورت روشن بودن ديواره آتش بر روي سرور، نرم افزارهاي صندوق قادر به برقراري ارتباط با پايگاه داده بر روي سرور نمي باشند. ديواره آتش را خاموش نماييد. (1)

 

نحوه خاموش کردن ديواره آتش:

از منوي Start گزينه Control Panel را انتخاب نماييد.

در صفحه باز شده گزينه Windows Firewall را انتخاب نماييد.

در پنجره باز شده حالت ديواره آتش را به Off تغير دهيد.

 

 

قفل سخت افزاري

اجراي نرم افزار بر روي هر کامپيوتر منوط به وجود يک قفل سخت افزاري است که به پورت USB کامپيوتر وصل مي شود.

 

الف) امکان اتصال به قفل سخت افزاري موجود نمي باشد (نرم افزار قفل را نمي شناسد)

1- سيستم عامل قفل سخت افزاري را شناسايي نکرده است:

قفل سخت افزاري را به پورت USB متصل ننموده ايد.

از سالم بودن پورت USB خود اطمينان حاصل نماييد.

صبر کنید تا سيستم عامل قفل سخت افزاري را شناسايي نمايد و پيغامي مبني بر نصب موفق قفل سخت افزاري بدهد.

بيش از يک قفل سخت افزاري به صورت همزمان به سيستم متصل باشد.

قفل سخت افزاري از کار افتاده باشد.

2- پيغام قفل سخت افزاري معتبر نمي باشد

پيغام قفل سخت افزاري معتبر نمي باشد در هنگام اجراي برنامه نمايان مي شود:

قفل سخت افزاري متعلق به نرم افزار نمي باشد.

قفل های سخت افزاری متنوعی به سیستم متصل است که باعث میشود در هنگام شناسایی قفل تداخلی رخ دهد.

 

از نـرم افــزار پـــرنـس لذت ببرید!